Höj och sänkbart skrivbord – Ökar lönsamheten och välbefinnandet - Artiklar
Höj och sänkbart skrivbord – Ökar lönsamheten och välbefinnandet

Höj och sänkbart skrivbord – Ökar lönsamheten och välbefinnandet

Vid ett höj och sänkbart skrivbord kan du enkelt växla mellan att stå och sitta under arbetsdagen – något som anses livsavgörande. Kroppen behöver stimulans, och utebliven muskelaktivitet vid långvarigt stillasittande har blivit ett allvarligt hot mot folkhälsan. Vet du med dig att du sitter för mycket? Läs mer om höj och sänkbara skrivbord här!

 

5 fördelar med höj och sänkbara skrivbord

  • Bättre hållning – När du står upp och arbetar vid ett höj och sänkbart skrivbord får du bättre hållning. 

  • Minskad belastning – Belastningen på rygg och axlar avtar, samtidigt som risken för gamnacke minskar.

  • Ökad blodcirkulation – Vid rörelse aktiveras kroppens muskler och därmed blodcirkulationen, vilket är bra för hjärtat.

  • Ökad fettförbränning – Du förbränner tre gånger så mycket energi när du står upp och arbetar jämfört med om du sitter ner – Du förbränner 0,7 kalorier i minuten, enligt forskning från University of Chester.

  • Bättre välbefinnande à bättre resultat på arbetet – Våra kroppar är inte byggda för att sitta still åtta timmar om dagen. Ett höj och sänkbart skrivbord med motor ger din kropp all variation den behöver. 

Checklista - arbete vid bildskärm med ett höj och sänkbart skrivbord

  1. Ställ in rätt höjd på ditt höj och sänkbara skrivbord – armbågarna i 90 grader
    - När du står (eller sitter) vid ett höjbart skrivbord ska armbågarna vara i 90-graders vinkel.
    - Kroppen ska kunna vila på ett höjbart skrivbord.
  2. Stå rakryggad och sträck på dig
    Kroppen ska vara rak hela tiden, för att inte riskera felbelastning.
  3. Balansera inte på ett ben
    - Fördela vikten jämt på båda fötterna när du står vid ett höjbart skrivbord.
    - Använd gärna en arbetsplatsmatta som hjälper dig att fördela belastningen.
  4. Ställ in datorskärmen rätt
    - Sitt/stå inte för nära datorskärmen
    - Försök ha ca 50–80 cm mellan datorskärm och ögon
    - Din blick ska vara riktad lätt nedåt på skärmen
    - Den övre kanten på bildskärmen ska vara i ögonhöjd.
  5. Börja försiktigt och trappa upp allteftersom
    - Undvik att stå upp och jobba hela dagen. Tänk på att din kropp måste vänja sig vid att arbeta ståendes vid ett höjbart skrivbord.
    - Komplettera med en ergonomisk kontorsstol för att sitta bra när du avlastar kroppen från att stå.

 

Vanliga frågor om höj och sänkbara skrivbord 

Vad kostar ett höj och sänkbart skrivbord?

Våra höj och sänkbara skrivbord kostar mellan 2690–2990 kr och finns i flera olika modeller och färger!

Höj och sänkbart skrivbord – hur högt?

Överkroppen ska vila på det höj och sänkbara skrivbordet medan armarna får ett bra stöd från bordet. En bra utgångspunkt är att armbågarna ska vila på skrivbordet i 90-graders vinkel.

Kan man kräva höj och sänkbart skrivbord?

Ja du kan kräva ett höj och sänkbart skrivbord. Arbetsmiljöverket menar att alla med ett stillasittande arbete ska kunna variera sin arbetsposition, t.ex. genom ett höj och sänkbart skrivbord, då det är väldigt vanligt med belastningsskador vid datorarbete.

Har du inte ett stillasittande arbete, men har besvär med att sitta ner kan du ha rätt till ett höj och sänkbart skrivbord om du har läkarintyg.

Publicerad 2018-02-12 Artiklar 821

Inga produkter

To be determined Frakt
0 kr Summa

Gå till kassan